Huizenplan
Image default
Woning en Tuin

Dingen die je overdag kunt doen om beter te slapen

Wist je dat we ongeveer één derde van ons leven slapen! Mensen kunnen niet zonder slapen, het is een eerste levensbehoefte. Het is dus een probleem als je moeite hebt met slapen. In deze blog geef ik je enkele voorbeelden die je kunt doen overdag, die jou kunnen helpen om beter te slapen.

 

Sporten en bewegen

Ik zelf ben een enorme sportfanaat en gelukkig is sport ook nog goed voor je gezondheid. Het is vermoeiend, maar dit zorgt er juist voor dat je uitgeput raakt en in de avond makkelijker in slaap valt.

Ben jezelf helemaal geen sporter of niet echt in staat om te sporten (blessure bijvoorbeeld), geen paniek. Minder intensief bewegen helpt ook om de slaap te bevorderen. Een rondje fietsen of een eindje wandelen is dus een goede optie. Dit kan ook in de vorm van klussen, bijvoorbeeld een nieuwe gevelbekleding aan te leggen.

 

Even ontspannen tijdens de dag

Een momentje ontspannen kan helpen om de stress te verlagen en s ’avonds makkelijker in slaap te vallen. Een wandeling maken (zoals eerder genoemd) voor het slapen gaan is een goede manier om even tot rust te komen. Muziek kan hierbij helpen en dan moet je denken aan rustige muziek, zoals klassieke muziek.

 

Drink niet teveel koffie

In koffie zit cafeïne en dit geeft je een (korte) energieboost, maar pas op met de hoeveelheid koffie die je neemt, want het kan zijn dat je in de avond niet slaapt als je teveel koffie hebt gedronken. Wat ik al helemaal zou afraden is om koffie te drinken voor het slapen gaan. De kans is dan namelijk groot dat je geen oog dicht doet. Hetzelfde geldt overigens voor energiedranken. Het is ook niet voor niks dat taxi- en buschauffeurs vaak koffie of energiedrank drinken om wakker te blijven. Alcohol drinken voor het slapen gaan is ook niet aan te raden. Alcohol is namelijk ook een stimulerende drank en kan er voor zorgen dat je meerdere keren op een avond wakker gaat worden.

 

Ga op tijd naar bed

Wil je beter slapen dan zou je overdag kunnen sporten of gewoon een wandelingetje gaan maken. Een andere tip is om voorzichtig te doen met je cafeïnehoudende dranken en deze zeker niet laat in de avond te gaan nuttigen. Heb je veel stress dan doe je er goed aan om overdag ergens een momentje te vinden om lekker te ontspannen. Klassieke muziek luisteren is een goede optie. Dit kan trouwens ook op bed voor het slapen gaan met het licht uit. Ik doe dit zelf ook best vaak op mijn boxspring. Dat is echt een heerlijk bed om op te relaxen. Heb je moeite met slapen, dan zou ik de aanschaf van een boxspring zeker aanbevelen, daarnaast zou ik er gewoon voor zorgen dat je op tijd naar bed gaat en zodoende voldoende slaap pakt.

 

Gerelateerde artikelen

Last van daklekkage?

Hout kopen om zelf meubels te maken

Wat is belangrijk bij het kopen van een houten tafel?